Endometrios & D-vitamin

Att leva med endometrios kan vara ett rent helvete. Jag trodde att jag hade kommit lindrigt undan då jag brukade ha som mest ont under menstration & då & då fick en cysta som sprack, men det var innan jag fick barn. Nu kan det slå till när som, är nästan alltid svullen & har ont, inte bara i magen utan hela kroppen, blöder osammanhängande & har noll koll på ägglossning med mera... Ja, rena skiten helt enkelt. Läste för någon veckan sedan ett forums inlägg på familjeliv där det stor lite om D-vitamin i samband med endometrios & tänkte att det är helt klart värt att testa, allt som kan göra det lite lite lättare är värt det.
 
Jag har ätit D-vitamin & folsyra nu i snart 1 vecka, & redan efter 3 dagar började svullnaden & smärtan att lätta, kände mig piggare & gladare. Visst kan det blöda lite till & från & så kan jag känna ett hugg i magen någon gång ibland  men jag har ju i princip bara börjat. Jag fortsätter & ser hur det går, än sålänge känns det himla bra, & tänk... tänk om något så enkelt kan hjälpa!?:)
 
 
 
lånat från Zarah Öbergs blogg
 
"En analys av 70 556 amerikanska kvinnor i Nurses 'Health Study II, med en 14-årig uppföljningsperiod (1991-2005), påvisade samband mellan D-vitaminnivåer och ökade risker för endometrios. Studien visade att högre nivåer av D-vitamin och större intag av mejeriprodukter gav minskade risker för att utveckla endometrios. Under uppföljning bekräftades 1 385 fall av endometrios och de kvinnor som förbrukade mer än 3 portioner av mejeriprodukter per dag var mindre benägna att få diagnosen, jämfört med de kvinnor som endast  intog 2 portioner per dag. De kvinnor som hade högre D-vitaminnivåer, hade också lägre sjukdomsrisk."
 
 
 
Lite om D-vitamin

Allt mer forskning visar på vikten av att ha tillräckligt höga nivåer av D-vitamin. D-vitamin omvandlas i huden när solens strålar står tillräckligt högt. Mellan höst och vårdagjämning står solens strålar för lågt, vilket innebär att strålarna filtreras bort av molnen. 

Det nordiska låga solståndet innebär att vi endast omvandlar D-vitamin i huden mellan april och oktober månad samt mellan 11-15 under soliga sommardagar. Låga nivåer av D-vitamin har påvisats ge ett stort antal sjukdomar, främst på grund av D-vitaminets stora inverkan på vårt immunförsvar. Att Vitamin A sedan slår ut Vitamin D är ytterligare en faktor till en ökad risk för D-vitaminbrist. 

Senare tids forskning visar att flertalet av våra folksjukdomar, också ökar desto längre från ekvatorn du befinner dig, inkluderat de länder som av religösa skäl använder mycket kläder




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback