ENDOMETRIOS

Som jag skrivit innan så har jag en sjukdom som heter endometrios, & på den senaste tiden har jag inte känt av endometriosen förutom när fröken röd hälsar på. Självklart kom hon på besök förra veckan, & som mest blir jag sängliggandes i 3 dagar & det är ovanligt, men denna gången blev jag så illa därran att jag låg i 5 dagar. Detta har aldrig hänt mig innan, visst tar jag mig upp för att göra det jag måste som tex laga mat, gå ut med hunden osv. men fy f*n vad jag blir arg, arg på min kropp som gör så ont & inte vill fungera som en normal kvinnokropp.
 
Varför finns det inte mer forskning & hjälp inom just endoetrios som så många som var 10:e kvinna drabbas utav, varför!?!? Läkarna kan mindre om sjukdomen än mig, & som i många fall misstas för tex IBS. Det finns egentligen ingen anledning för mig att ens söka hjälp. Laparoskopi har jag redan genomgått & någon mer drastik operation tänker jag inte genomgå, då är det livmoder, äggstockar ja allt åker bort...nej nej nej säger jag bara.
 
 
Endometrios innebär att vävnad som liknar livmoderslemhinnan, endometrium, förekommer utanför livmodern. Vävnaden kan finnas var som helst i kroppen. Vanligast är att den finns i buken, till exempel på bukhinnan, på äggstockar, på urinblåsa eller på tarm, i ärr efter operationer i buken och i bristningar som uppstått i samband med förlossning. Smärtan har inte med mängden endometriosvävnad eller cystor att göra, väldigt lite endometrios kan göra fruktansvärt ont. Samtidigt som en del med mycket endometrios inte har några symptom alls.
 
Endometrioshärdar, chokladcystor kan angripa äggstockar, äggledare, livmoder samt ligamenten omkring. Härdarna kan sitta på bukhinnan, äggledarna, äggstockarna, fickan mellan ändtarm och livmoder eller i de delar av tarmen som ligger nära livmodern. Även urinledare och urinblåsan kan drabbas. Endometrios kan ge plågor som i de värsta fallen kan leda till omfattande operationer, funktionshinder, svåra kroniska smärtor. En del forskning visar att risken för cancer hos dessa kvinnor kan öka.
 


Men usch vilken hemsk sjukdom!stackars dig,har du svåra smärtor som kommer?Jag har faktiskt aldrig hört talas om det,men det finns ju så många konstiga och hemska sjukdomar.Men är det meningen att manska leva med denna smärta utan mediciner?kram ,kram alexandra

2013-01-14 | 19:20:18

Skönt att du tar upp det här! När jag sökte hjälp för fruktansvärda smärtor fick jag höra på akuten att allt såg bra ut och att jag bara skulle åka hem igen och ta 8 alvedon om dagen tills smärtan gick över. Är så glad att jag stod på mig och sökte vård för det igen, då det senare, efter undersökningar och en titthålsoperation konstaterades att även jag är drabbad av endometrios.

Förstår inte varför det är en så okänd sjukdom när så många är drabbade av den. Känns ganska stört. Men det är skönt att läsa såna här blogginlägg, att man inte är ensam och så att folk får upp ögonen för sjukdomen. <3

Svar: Ja det är inte klokt, det är så många som inte vet vad det är & inte får någon riktig hjälp.Det behövs verkligen mer forskning för det ända dom kan erbjuda är smärtlindring eller drastiska operationer.
Vad får du för hjälp nu?
Jenny Öst

2013-01-15 | 18:12:10

Usch, det låter inte alls trevligt...
Konstigt att det inte finns någon bättre lösning än en så stor operation eller att gå och ha så pass ont som du verkar ha.

2013-01-17 | 19:12:30

Vad svårt det låter! Önskar dig all tillfriskning!

2013-02-03 | 11:52:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback