Idag sätter jag igång...

...med GI metoden!:)

Behöver nämligen gå ner några kilon & tycker att GI metoden verkar som ett bra alternativ plus att man samtidigt börjar med en bra kost. Jag tränar & försöker äta rätt men inget har fungerat, gick iaf ner mina gravid kilon när jag ammade men nu har allt helt stannat av, det har till och med börjat gå åt fel håll igen!:( Sen har jag ju såklart mina laster!;) Men men, har mjuk startat lite nu i helgen för att övergången inte ska bli så direkt, utan steg för steg eftersom det är en vanesak & jag fortfarande är sockerberoende.


Vad är då GI metoden?

GI som är förkortning av Glykemiskt index är en värdemätare på hur olika livsmedel påverkar blodsockerkurvan i kroppen, vilken i sin tur har konsekvenser för produktionen av fettbildande hormoner.

Vi har alltid fått lära oss att det är FETT vi blir tjocka av. Visst kan det vara lätt att tro att det är så, men det är inte hela sanningen. Visst, man ska inte överkonsumera fett, men man måste äta fett för att bränna fett. Ja du läste rätt! Men vadå?! Äta fett?!? Vad är det då jag blir tjock av?

Genom att bara äta 20g-30g kolhydrater per dag töms reserverna fort. Kroppen är van att använda kolhydraterna som bränsle, men om det inte kommer in några nya kolhydrater måste kroppen söka alternativa energikällor. Då är det så finurligt att vi har massor av energi lagrade i kroppen i form av fett. Eftersom vi vill gå ner i vikt är det OK att kroppen tar av vårt lagrade bränsle (fett) och använder det en tid framöver som primär energikälla.


Lathund över vad man kan äta

Ät mat med mycket protein (så som grönsaker, fisk, skaldjur, kyckling, kött, ägg, keso & nötter)

Ät fett (undvik margarin, riktigt smör går bra, även olja)

Ät mycket grönsaker (som växer ovan jord så som broccoli, vitkål, sparris, blomkål, sallad, tomat, gurka spenat, aubergine ja ni förstår säkert)

Ät mejeriprodukter i små mängder (sånt som är ok är tex ost, grädde, creme fraiche, filmjölk, färskost, fetaost)

Ät en kost med minimalt med kolhydrater (alltså undvik pasta, ris, potatis & bröd)

Ät inte sånt med socker i (tex läsk, kakor, bullar, godis med mera)


Slutligen drick mycket vatten & motionera några dagar i veckan!
För recept med mera så blev jag medlem här!


åh lycka till! :) kram!

2011-02-14 | 14:32:48

Mamma började använda GI-metoden. Hon gick ner 15 kg! Hon såg så fräsch ut, och fick mycket mer energi.

2011-02-14 | 17:51:40

använder den metoden nu när jag gymmar,den funkar bra! Lycka till! :)

2011-02-16 | 22:13:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback