Nystart 5:2 metoden

Jag har sedan 2 veckor tillbaka kört på med 5:2 metoden. Onsdagar & söndagar är mina fastedagar & då äter jag endast frukost & middag som sammanlagt innhåller 500 kalorier, restan utav veckodagarna äter jag som vanligt, dock något hälsosammare än innan. Jag var ju bara tvungen att ställa mig på vågen för att se om jag fått resultat, & jag kan ju berätta att jag minskat 1 kg i veckan, alltså minus 2 kg på 2 veckor. Behöver jag säga att jag är frälst!?;) Har börjat om så många gånger men nu känns det riktigt bra igen, pepp pepp pepp :)
Här kommer lite info om 5:2 metoden.
 
 

Så här går det till: Under de två fastedagarna äter du få kalorier uppdelade på ett eller flera mål under dagen. Du kan fasta vilka dagar du vill men inte två dagar efter varandra. Fastar man två dagar i rad ställer kroppen in sig på svält och ämnesomsättningen sänks. Kvinnor får äta 500 kcal per dag och män kan äta 600 kcal per dag. En del föredrar att äta två större mål medan andra hellre äter fler mindre mål.

Hälsovinsten är inte bara att gå ner i vikt. Studier har visat att de som äter enligt 5:2 metoden även får en minskad benägenhet att få cancer, demenssjukdomar som Alzheimers  och många andra välfärdssjukdomar. Att risken för åldersrelaterade sjukdomar minskar beror på att IGF1-nivån i kroppen sjunker. IGF1 är ett insulinliknande tillväxthormon som spelar stor roll när det gäller förekomsten av cancer, hjärt-kärlsjukdomar och demens. Studierna är dock baserade på djur så det återstår att se vad aktuella studier på människor som fastar på detta sätt visar.

Du går ner i vikt genom att du äter färre kalorier på en vecka och genom att fettförbränningen blir mer effektiv utan att du riskerar näringsbrist eller nedbrytning av muskler. Känn efter vilka dagar som passar dig bäst och hur du vill dela upp kalorierna under fastedagarna. Testa exempelvis att köra fastedagar måndag och torsdag och äta en liten frukost, en större lunch och en liten middag som sammanlagt skall ge dig 500/600 kcal. Du kan också bara äta en eller två måltider per dag.

Många upplever att de kan tygla hungerskänslorna bättre om de håller sig till mat med lågt GI. Hoppa över snabba kolhydrater som finns i mjöl, pasta, ris, potatis, flingor, juice och livsmedel som innehåller socker. Det kan också vara en bra idé att hoppa över söta frukter under fastedagarna då många upplever att frukt triggar hungerkänslorna.

Obs! 5:2 metoden är inte lämplig för alla. Du som är mager, har ett BMI som är under normalnivå, elitidrottare, diabetiker, gravid eller ammar bör inte följa dieten. Metoden är inte lämplig för barn. Personer med  tidigare ätstörningar bör inte följa 5:2 eller liknande periodisk fasta. Det kan öka risken för återfall.

Info: Tasteline




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback