5:2 dieten - ett sätt att äta

Jag har efter en periods sommarmys ätande & en del andra prövningar, helt tappat bort min relation till mat. Det har blivit skräpmat & godis till & från & detta gör att jag mår ännu sämre & faktiskt blir äcklad av mig själv, inte bra. Jag som hade fått in ett spår & det gick hur bra som helst, men... man kommer så lätt på villovägar & då är det svårt att hitta tillbaka igen, tyvärr. Har börjat om igen, & igen, & igen, & igen men så tar jag den där lilla godis biten & så är allt förstör ännu en gång & jag gräver bara gropen djupare för var & varannan gång. I'm addicted to food.
 
Nu ska jag ta mig i kragen IGEN & börjar om från början, ja, går tillbaka till där jag började från första början, fast med en liten twist. Jag började min viktresa med att äta enligt GI metoden & spann därefter vidare på LCHF, & detta kommer jag fortfarande köra med men denna gången lägger jag nog även till 5:2 dieten (ska känna lite på det).
 
Så vad är nu 5:2 dieten!? Jo en del utav er kanske minns att jag skrev lite om periodisk fasta & att jag körde på detta varje dag under en period med goda resultat & är inget svårt för min del. 5:2 dieten är lite samma sak, en typ av periodisk fasta alltså. I runda slängar betyder denna diet att man under 5 dagar i veckan äter som vanligt & i 2 dagar halv fastar man & har ett begränsat kalori intag på 500 kcal. Dom 2 faste dagarna ska inte ligga efter varandra utan gärna vara med 2-3 dagars mellanrum, tex måndag & torsdag som fastedagar, men man kan byta dagar hur man vill, bara man har 2 fastedagar i veckan. Under fastedagarna kan man hålla sig till ett stort mål, 2 mellan, eller 3 små mål mat.
 
 
 
Här kommer en liten lathund över vad som är bra att äta & dricka
för att få ut så mycket som möjligt med 5:2 dieten
 
Vatten, te & kaffe helst utan mjölk eller grädde
Grönsaker som sparris, squash/zucchini, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, alla sorters grönsallad, svamp, gurka, lök, paprika, citron och tomat mm
Färska örtkryddor
Heta kryddor som chili, cayennepeppar, vitlök och ingefära
Såser (hemgjorda) och dressingar (hemgjorda) och majonnäs
Mejeriprodukter och fett som riktigt smör och Bregott (ej margarin). Ost som Philadephia, halloumi, mozzarella, fetaost och parmesan. Keso, grädde, crème fraiche, yoghurt, vanlig och grekisk/turkisk/rysk yoghurt, mjölk och fil.
Baljväxter
Frukt och bär
Oliv- och rapsolja och Extra virgine Cocosfett
Fet fisk som lax, sill, strömming och makrill
Skaldjur
Ägg i alla former: stekta, kokta, äggröra och omelett.
Kött som nöt-, lamm- och viltkött
Kyckling och kalkon
Kål av alla sorter som blomkål, vitkål, broccoli, brysselkål, grönkål och broccoli
Rotfrukter
Bröd bakat på råg, korn eller havre. Gärna surdegsbröd. Undvik bröd om är bakat på enbart vetemjöl. Särskilt fullkornsråg är bra för kroppen vid diabetes då det visat sig ha en skyddade inverkan på typ 1- och 2 diabtes.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback