Förfäder



Jag sökte runt lite på nätet & hittade riktigt gamla bilder på dom första staffarna kan man säga, bilderna är tagna runt slutet utav 1930 talet. Där hittade jag bla Gentleman Jim (på bilden ovan) som är en utav dom hundarna som har betytt mycket för rasen & är en släkting till både Lucky & Billy, men det är väl inte så konstigt med över 250 avkommor efter sig. Man vet att det på 1800 talet fanns en hund med likheter med dagens staffe, men staffen blev inte sin egen ras fören 1935. Med hjälp utav dom två staffarna Fearless Joe & Jim The Dandy (som också är besläktade med våra hundar) satte man rasstandarden som gäller än idag, men visst har utseendet ändrat sig något från då till nu. Men det gäller i princip alla raser nu för tiden, på gott & ont för en del tyvärr.





hoppas du har en toppen onsdag :D

2012-05-09 | 16:41:30

Hur kan man ta reda på om ens hund har någon av dessa tidiga hundar i sin släkt? Antar att SKK:s hunddata inte går så långt tillbaka eller?



Själv är jag förvånad över att Tindra är så hög som hon är och när jag första gången såg kort på Gentleman Jim så slog det mig att hon har mkt mer av hans kroppstyp än vad dom flesta av dagens staffar har. Varifrån hon fått sin kropp (och även hennes kullsyskon) vet jag inte för både mamma och pappa ser ju ut som "vanliga" staffar, men Tindra är mkt mer högbent och har lite längre rygg än den typen som man oftast ser idag.



Kommer tyvärr inte åka till Gränna i år iaf, har inte råd :(

Men nästa år ser jag fram emot att åka just för att få en bedömning av henne från engelska domare.



Kul att du skrivit lite om dom gamla staffarna :)

2012-05-14 | 13:22:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback