Leilas Morotskaka

Måste ju bara tipsa om denna underbart goda morotskaka, tror jag till & med nästan kan säga världens godaste morotskaka!:) Vi bjöd på den när vi hade kalas & alla satt & njöt när dom åt den, fick många positiva kommentarer & frågor om recept...så här kommer det!;)




Ingredienser:

3 ägg
3 dl strösocker
3dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk malen kanel
1 tsk kardemumma
1/2tsk ingefära
1 nypa salt
1 1/2dl solrosolja
4 1/2dl rårivna morötter

Cream cheese lime frosting:

60 g mjukt smör
4dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av en lime (valfritt)
100 g philadelphiaost


Gör så här:
1.Sätt ugnen på 150grader.
2.Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
3.Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten.
4.Tillsätt solrosolja och rårivna morötter.
5.Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant,24cm i diameter.
6.Grädda i mitten av ugnen i cirka 55minuter.Prova med en sticka,den ska inte
vara kladdig.
7.Låt kakan svalna.
8.Frosting,Vispa alla ingredienser krämigt.
9.Bred frostingen på toppen av kakan.




Mm den lät god den ska jag baka till Kians ett års kalas :)

Kan du inte ta ett kort på hur du har de med golvskyddet. Har du på de hela tiden? har du de bara under Hugos plats då eller? För man ser de ju itne på bilden..

2010-11-23 | 14:24:11

Jag älskar morotsskaka.:-) Kram Stina

2010-11-23 | 16:22:06

den bakar jag med, helt klart godast :-)

2010-11-23 | 16:50:41

Åh de lät inte dumt. Måste testa nån dag :)



Det e rätt smidigt att kunna måla om möblerna för de blir sån skillnad. Iof behöver byrån sig en omgång till för på nära håll e den lite fläckig här och där men den e iaf finare än va den va innan hehe =)



Jag slipade bara lite lätt med fintsandpapper, hade nog kunnat slipa lite bättre men jag hade inget tålamod när jag höll på ville bara få den vit :) hehe..



Köpte färg på rusta för 149 spänn, sen om den e sämre eller bättre än de dyrare färgerna återstår att se. Bara att måla om den igen i värsta fall :)



Sugen på att måla om våra hallmöbler som i ekfaner, en malm byrå, klädhänger + tillhörande skohylla. De blir så mycket ljusare i rummet av vita möbler och ser så frächt ut på nåt sätt :)

2010-11-24 | 11:46:13

tack för sehnast kram birgit

2010-11-24 | 21:32:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback